Afscheid van “das Phantom”

Wittmund 28 en 29 juni 2013

Het was reeds langs bekend: eind juni 2013 zou de Luftwaffe afscheid gaan nemen van de geliefde Phantom. Vanaf maart kon je je inschrijven voor de spottersdag op de vrijdag, die kostenloos was en van 13.00 tot 17.00u zou duren. Op de zaterdag zou dan de opendag plaatsvinden met vliegprogramma. Ondanks de slechte weersvoorspellingen, gingen Dennis en ik, net als zo’n beetje heel spottend Nederland (die niet naar Zeltweg was) richting Wittmund.

Kartuschenstart van een F-4F

Het was de bedoeling eerst het binnenkomende spul te zien, voordat we richting opstapplaats gingen. Iets voor acht de scanner aan in de auto toen we er bijna waren, en ja hoor, de eerst kist meldde zich al aan! Snel naar de zuidwestelijke baankop, waar een man of 20 stond. In de landing aan de oostkant stonden wel 1000 spotters! Hier konden we de Airbus op de baan platen en tevens enkele andere kisten. Eigenlijk zou de FBS een Global Express sturen, maar het werd een Airbus die even later in de hekken werd gezet voor de static. Leuk was het om een CH-53 voor het eerst te horen vliegen met een German Air Force callsign. “Die GAF060 begrusst euch aus Rheine-Bentlage”, klonk het na de landing! Ook kwam er een leuk gecamoufleerde L-39 binnen van het op Zweibrucken gebaseerde ATAC. Dit is de voormalige 109 van de Roemeense Luchtmacht. AG51 stuurde haar “Artic Tiger” Tornado ECR, die mogelijk rechtstreeks van de Tigermeet uit Noorwegen terug kwam, evenals twee Spaanse Hornets, waarvan ook een met tiger tail. Sinds JBG32 begin 2013 is opgeheven, zijn de Tiger tradities overgeheven naar JG74. Zodoende stuurde JG74 ook een Eufi met tiger tail. Laage stuurde ook een special color kist evenals Norvenich een dag later. Buchel kwam met twee Tornado’s binnen, waarvan de 45+57 een ASSTA3 update had. De Marineflieger zou met een Lynx , Sea King en Orion komen, maar alleen die laatste kwam binnen. Dat deed hij, na eerst een prachtige low pass te hebben gemaakt en precies aan het eind van de baan waar wij stonden mooi te “banken”. De dag ervoor zou er al een Griekse F-4binnenkomen, en de Poolse MiG-29 en Casa hadden hun aankomst ook uitgesteld. Maar hopen dus dat ze vandaag kwamen! Niet dus. De Griek is in Aviano blijven hangen en het gerucht gaat, dat de reden het slechte weer in Wittmund was en dat de piloten per lijnvlucht naar het afscheid zijn gekomen! Ook de Polen hadden die middag definitief gecancelled. Turkse Phantoms hadden al eerder afgezegd, dus bleef de buitenlandse deelname bij drie RAF kisten, twee Spanjolen en drie Belgen. Deze laatste stuurden echter wel twee jubileum kisten, van 349sm en de OCU. Ook de Denen kwamen nog met een T-17 Supporter met beschilderde tail. Tegen half een zijn we bij het hek vertrokken en nu bleek dat de opstapplaats hier bij het veld was, en dat er al honderden auto’s stonden. We konden in een rij van ca. 300m aansluiten, terwijl er nog geen enkele bus aankwam!

 

Orion voor een low-pass

 

 

Static Display Western ramp:

15+02      A319-133X             FBS BMVg             GAF863

50+82      C-160D   LTG63    GAF123

D-EJGR  L-18C ex GAF 96+30

60+05      P-3C Cup               MFG3     GNY4524

Static Display Western shelter area:

37+01      F-4F        JG71, Phantom Pharewell c/s

37+22      F-4F        JG71

38+10      F-4F        JG71, Norm.72 c/s

38+28      F-4F        JG71, s/c 45yr

38+33      F-4F        JG71, Norm.81 c/s

Bovenstaande 5 Phantoms stonden op de 29e op het oostelijke deel, waarvan men vloog!

37+15      F-4F        WTD61   Dixie29A

38+13      F-4F        WTD61,c/s             Dixie29B

38+37      F-4F        JG71

38+48      F-4F        JG71

38+62      F-4F        JG71 (engine run)

44+70      Tornado IDS         JBG33    Nitro

ZD788/098             Tornado GR4        9sqn/nb  RFR7081

 

Static Display ramp near Western shelter area:

T-428      T-17        FLSK, s/c               DAF3160

82+01      AS532U2                FBS BMVg             dep29

82+57      EC-135T1               HFWS     Heli314

85+02      CH-53G  HSG64    GAF060

87+63      Bö-105P1 HFWS   GAM.C28

56+81      Do-27B5 ex GAF, D-EFOB

57+30      Do-27A5ex HEER, D-EOAD

90+04      FWP.149D             ex GAF (D-EADP)

D-EGZR/347          Gomhouria Mk6    ex Egypt AF 347    DEGZR

Parked inside old JG 71 hangar (achter A319):

“JA+106”CL-13 Mk.6            ex GAF 01+06

24+85      RF-104G                ex GAF

“27083/12”              HA-1112M-1L ex Spanish AF C4K-134

Static Display Eastern shelter area:

FA-110    F-16AM   349sm, s/c             BAF501

FB-24      F-16BM   OCU, s/c                BAF502

30+29      EF2000   JG74, s/c               Mojo1

30+73      EF2000   JG73, s/c               Sniper44?

45+57      Tornado IDS         JBG33    Strike

46+57      Tornado ECR        AG51, s/c               GAF.M74

C15-34/12-50         EF-18A+Ala 12, s/c              AME1207A

CE15-10/12-73       EF-18B+Ala 12     AME1207B

A-805      P.3-03     ex Swiss AF, F-AZHG

XX315/315              Hawk T1A              208sqn   RFR7114

ZA472/031              Tornado GR4        31sqn-mks            RFR7080

N214AX  L-39ZA ATAC, ex Romanian AF 109   Sledge11

N262WL  A-4N       BAe FS, ex IDF/AF 444

D-CGFH  Lj-35A     GFD

 

Parked inside shelter 11 (open, achter BLu F-16‘s):

FB-18      F-16BM   nb/10W   BAF503

Parked inside shelter achter WTD61 F-4F (dicht):

30+96      EF2000   JG71

 

Parked inside shelter achter Torn 46+57 (dicht):

31+01      EF2000   JBG31

Parked inside shelter achter Skyhawk N262WL (dicht):

30+..        EF2000   nn

Parked / Flying from Eastern ramp:

37+01      F-4F        JG71, Phantom Pharewell c/s

37+22      F-4F        JG71

38+10      F-4F        JG71, Norm.72 c/s

38+28      F-4F        JG71, s/c 45yr

38+33      F-4F        JG71, Norm.81 c/s (Didn’t fly)

T7-GER  Yak-52    ex DOSAAF 53 bl c/n 9111503

T7-BBB   Yak-52    ex DOSAAF 52 rd c/n 800708

D-ETOY  C.1131E  ex Sp.AF E3B-535

663/NV+KG            Fw-44J   D-ENAY

D-EJUK  Klemm Kl107B       Quax-flieger

41-898    PT-17      as “4317/787”, D-EQXL

41-25643                PT-17      as “3150/643”, N46557

N432FS  A-4N BAe FS, ex IDF/AF 432 (29e)

Parked inside maintenance hangar 112:

38+64      F-4F        JG71

Parked QRA area (29e):

37+92      F-4F        JG71 (towed 28e)

1x            F-4F        JG71

Visitors:

30+31      EF2000TJBG31    arr 29

31+00      EF2000   JBG31, s/c             arr 29

86+70      Bö-105P1               HFWS, s/c             arr 29 

 

F-4F 38+10 in Norm 72 camo
(alle foto’s Erik Kamphuis)

 

 

Wij hadden de auto direkt naast het veld staan vanwaar je met een pendelbus naar het veld werd gebracht. Je kon echter ook de Blucher kazerne in Aurich als opstapplaats gebruiken. Daar waren nog twee kisten te zien, die we op de 28e vanaf de poort hebben gespot.

 Aurich     28 juni 2013

29+16      F-104F    pres as “20+86”

38+49      F-4F        pres, dark blue c/s

 

Als je Flugplatz Jever als opstap plaats had voor bus vervoer naar Wittmund op de zaterdag, dan kon je naast de parkeerplaats in een hangar drie Tornado’s stored zien staan. Tevens was er een preserved Huey te zien en helaas was de dump leeg!

 

Jever      29 juni 2013

44+08      Tornado IDS         ex JBG38, green s/c

45+40      Tornado IDS         ex JBG33, GNY camo

45+96      Tornado IDS         ex JBG33, camo

71+52      UH-1D    preserved

 

Credits: Scramble MB, Dennis Jansen, Erik Kamphuis

Reacties zijn gesloten.