Profiel_v22thumb

Bell Boeing V-22 Osprey

De oorspronkelijke bedoeling was dat rond de eeuwwisseling het eerste van een geheel nieuwe generatie toestellen, de Bell Boeing V-22 Osprey, in gebruik zou worden genomen. Dit revolutionaire transportmiddel, een kruising tussen een helikopter en een gewoon vliegtuig, zal onderdeel gaan uitmaken van de luchtvloot van het U.S. Marine Corps. Daarna krijgen ook de U.S. Navy en de U.S. Air Force de beschikking over deze moderne “roomklopper”.

De V-22 Osprey is opmerkelijke helikopter, wat vooral te danken is aan zijn kantelbare motoren. De helikopter zal door de Verenigde Staten grootschalig ingezet gaan worden bij het U.S. Marine Corps, de U.S. Navy en de U.S. Air Force.

Geschiedenis V-22 Osprey

Tilrotor

Bij het ontwerpen van de Osprey heeft men natuurlijk dankbaar gebruik gemaakt van de ervaring met de experimentele Bell XV-3 en Bell XV-15. Beide toestellen zijn eveneens gebaseerd op het tiltrotor- concept. Hierbij doen de grote propellers van de kantelbare motoren in verticale stand dienst als hefschroefbladen en in horizontale positie als normale propellers. Alhoewel men de belangrijkste eigenschappen van twee verschillende luchtvaartuigen in één ontwerp heeft samengebracht, kan men de prestaties niet volledig vergelijken. Het valt echter niet te ontkennen dat de tiltrotor in vergelijking met een helikopter een veel hogere voorwaartse snelheid en een grotere actieradius heeft. Algemeen genomen vliegt de V-22 Osprey ten opzichte van de huidige in gebruik zijnde heli’s tweemaal zo snel, kan drie keer zoveel vracht meenemen en bezit een vijfmaal zo groot vliegbereik.

Doosvormig

Uit het oogpunt van herkenning zal de Osprey geen probleem opleveren, omdat er thans geen enkele dubbelganger rondvliegt. Desondanks menen wij van Panoravia er toch goed aan te doen om even bij dit opmerkelijke ontwerp stil te staan. Het valt direct op dat we bij de V-22 te maken hebben met een tweemotorige hoogdekker, waarvan de romp een doosvormige constructie bezit. De staart eindigt in een naar boven oplopend gedeelte dat overgaat in de stabilo met daarop twee verticaal geplaatste staartvlakken. Voor het makkelijk laden en lossen van vracht en het aan boord namen van manschappen is aan de onderzijde van de staart een laadklep aangebracht. In de grote uitstulpingen bevinden zich brandstoftanks en het hoofdonderstel. Halverwege onder de romp zitten twee haken waaraan in totaal 6,8 ton vracht kan worden meegenomen. De Osprey kan ook worden voorzien van een tankbuis waardoor het vliegbereik wordt vergroot.

“Opvouwen”

De Osprey wordt aangedreven door twee aan de vleugeltips gemonteerde motoren die elk een driebladige rotor/propellor aandrijven. Deze draaien tegengesteld aan elkaar en zijn gemaakt van glasvezel en grafiet. Uit veiligheidsoverwegingen zijn beide rotors via één as aan elkaar gekoppeld. Indien een motor uitvalt vindt er een automatische koppeling met de andere motor plaats.

Een ander technisch hoogstandje van dit tiltrotor-concept is de manier waarop het toestel zich laat “opvouwen”. De rotorbladen worden in horizontale stand naar binnen geklapt. Vervolgens draait de vleugel 90 graden rechtsom en komt boven op de romp te liggen. Deze volledig automatische operatie neemt slechts anderhalve minuut in beslag. Hierdoor kan de Osprey van iedere nu in gebruik zijnde scheepslift gebruik maken.

 

 

 

 

 

 

Prestaties

De V-22 Osprey laat zich makkelijk vliegen. Bij het loodrecht omhoog gaan gedraagt hij zich als een helikopter. De transitie, het overgaan van verticale naar horizontale vlucht en omgekeerd, neemt slechts enkele seconden in beslag. Daarna gedraagt de Osprey zich als ieder ander vastvleugelig vliegtuig. Ook het stil in de lucht hangen is voor de V-22 geen probleem. Kortom, dit toestel is een welkome aanvulling op het rijtje van bestaande transportmiddelen.

Het maximale stratgewicht van de Osprey hangt af van de wijze van opstijgen. Stijgt de Osprey op als een helikopter dan bedraagt de maximale lading ruim vijf ton en dient het gewicht van 21,5 ton niet te worden overschreden. Kantelt men echter de motoren zo’n 20 graden naar voren en neemt men een korte aanloop, dan kan het startgewicht worden opgevoerd tot 27,5 ton waarvan 9.000 kg lading. Vanzelfsprekend varieert hiermee ook het vliegbereik, maar bij een loodrechte start en landing bedraagt de actieradius ongeveer 2000 km. Met een kort aanloopje is dit bereik bijna 4000 km. De maximale snelheid van de Osprey bedraagt 510 km per uur.

Varianten

De MV-22B is het eerste type dat wordt afgeleverd en wel aan het U.S. Marine Corps. Het is de bedoeling dat de Osprey zowel de CH-46 Sea Knight als de CH-53 Sea Stallons helikopters vervangt. In totaal wil men 425 MV-22B’s bestellen, waarvan de laatste in 2021 moet zijn afgeleverd. De mariniers gebruiken de Osprey om manschappen en materiaal zo dicht mogelijk bij het strijdtoneel af te zetten. Daartoe kunnen in de cabine24 volledig bewapende militairen plaatsnemen.

De volgende variant wordt HV-22B voor de U.S. Navy waarvan de eerste van 50 machines binnenkort wordt overgedragen. Bij de marine zal de Osprey worden ingezet voor opsporings- en reddingsacties en transportdoeleinden. Ook de U.S. Air Force krijgt de beschikking over dit toestel en wel als CV-22B. Deze zullen worden ondergebracht bij het Special Operations Command (SOCOM). De 48 aan te schaffen machines zullen echter pas in 2010 beschikbaar komen. Vanwege de specifieke operaties zullen de CV-22B’s worden uitgerust met uitgebreide avionica en bewapening. Bovendien bestaan er plannen om van de Osprey een 40-persoons civiele versie uit te brengen. Volgens een recente studie zou alleen al in Europa daarvoor een markt bestaan van tenminste 1.226 toestellen tussen 2000 en 2010. Een beslissing hierover moet nog worden gemaakt. We zullen zien!

Gebruikers V-22 Osprey

De gebruikers van de V-22 Osprey zal voorlopig alleen de Verenigde Staten zijn, de V-22 Osprey zal zoals gezegd gebruikt gaan worden bij het U.S. Marine Corps, de U.S. Navy en de U.S. Air Force.

Technische gegevens V-22 Osprey

Spanwijdte: 84′ 7″ – Spread, 18′ 5″ – Folded
Lengte: 57′ 4″ – Spread, 63′ 0″ – Folded
Hoogte: 22′ 1″ – Spread, 18′ 1″ – Folded
Max. gewicht: 47,500 lb Vertical Takeoff/Landing (VTOL)
55,000 lb Short Takeoff/Landing (STOL)
60,500 lb Self Deploy STO
Motor(en): Specifieke gegevens over de motoren van de V-22 Osprey heb ik hellaas niet kunnen vinden.
Bewapening: Nog onbekend
Max. snelheid: 240 kts (MV-22), 230 kts (CV-22)
Combat radius: 200nm Pre-Assault Raid with 18 troops.
200nm Land Assault with 24 troops
50 nm (x2) Amphibious Assault
500 nm Long Range SOF Missions (USAF/CV-22)
2100 nm Self Deploy (with one refueling)
50 nm External Lift Operations with 10,000 lb load

Herkenningskenmerken V-22 Osprey

Vleugel: Hoogdekker, zo recht als een plank, vulling van romp naar vleugel, motoren aan de tips.
Kielvlak: Twee in héél lichte V-stand, wigvormig met knik, schuin afgesneden tips.
Stabilo: Model als vleugel, steken ver uit de romp naar achteren.
Romp: Bolvormig, druppelcockpit.
Motor(en): Twee, aan de uiteinden van de vleugels.

Reacties zijn gesloten.